‘Baía dos tigres’ and ‘Mongólia’. Meeting the other in ex-centric transatlantic locales

Baía dos Tigres y Mongólia: Encuentro con el otro en locales transatlánticos excéntricos

Dra. Rita Amorim. ISCSP, CAPP, Universidad de Lisboa (Portugal)

Dra. Raquel Baltazar. ISCSP, Centro de Estudios Comparatistas, Universidad de Lisboa (Portugal)

This article is a comparative analysis of Baía dos Tigres (1999) by the Portuguese writer and journalist Pedro Rosa Mendes and Mongólia (2003) by the Brazilian journalist and writer Bernardo Carvalho. Written about Africa and Asia respectively, these travel narratives emphasize the pursuit of the Other in an attempt to overcome alterity, exoticism and a Eurocentric vision framed in the current discourse on Transatlantic Literary studies. Baía dos Tigres narrates the route crossing the African continent from the coast of Angola to Mozambique in 1997 and represents an attempt to overcome the colonial and ethnocentric ideology underlying the hierarchy of difference and racism. In Mongólia the reader is in touch with the recurrent Eurocentric position of a Western perspective of the exotic East, where the postcolonial Brazilian viewpoint does not reflect a critical intercultural dialogue as an alternative to the global epistemological structure. In this narrative there is the representation of irreconcilable forms of diversity that privilege cultural differences culminating in a search for social identity as well as an individual one. Both novels are examples of Transatlantic Literary Studies where a contact zone comes from different points of departure and arrival. Both reveal transatlantic visions of different and distant ex-centric locales, Africa and Asia. The search for the Other and for his own identity is common to both novels yet it arises from different perspectives and emphasizes different alterities.

Este artículo es un análisis comparativo entre Baía dos Tigres (1999), del escritor y periodista portugués Pedro Rosa Mendes, y Mongólia (2003), del igualmente periodista y escritor brasileño Bernardo Carvalho. Sobre África y Asia, respectivamente, se revelan como narrativas de viaje que enfatizan la búsqueda del otro en una tentativa por
superar la alteridad, el exotismo y una visión eurocéntrica, encuadrándose en el discurso actual sobre los estudios transatlánticos. Baía dos Tigres narra la ruta (en 1997) a través del continente africano desde la costa de Angola hasta Mozambique y representa una tentativa de superación de la ideología colonial y etnocéntrica subyacente a la jerarquía de la diferencia y el racismo. En Mongólia, el lector está en contacto con una posición eurocéntrica recurrente de una perspectiva occidental del oriente exótico, donde el punto de vista brasileño poscolonial no refleja un diálogo intercultural crítico como una alternativa a la estructura epistemológica global. En esta narrativa existe una representación de formas irreconciliables de diversidad que privilegia las diferencias culturales culminando en una búsqueda de la identidad social, pero también individual. Ambas obras son ejemplos de estudios literarios transatlánticos desde una zona de contacto proveniente de diferentes puntos de partida y llegada. Ambas revelan visiones transatlánticas de lugares excéntricos diferentes y distantes: África y Asia. La búsqueda del otro y de su propia identidad es común a las dos obras, pero surge de diferentes perspectivas y enfatiza diferentes alteridades.

PALABRAS CLAVE / KEY WORDS

Pedro Rosa Mendes, Bernardo Carvalho, Baía dos Tigres, Mongólia, Transatlantic literary studies, cultural identity
Pedro Rosa Mendes, Bernardo Carvalho, Baía dos Tigres, Mongólia, estudios literarios transatlánticos, identidad cultural

DESCARGAS