Social function of academia. A practical example: Seminar workshop on women’s clothing related with Bernardo de Galvez time

Mónica López Soler. Investigadora (España)

 

RESUMEN

La riqueza cultural que supone la «recreación histórica» en la preservación de la identidad y memoria histórica, y su uso como herramienta educativa para afianzar el conocimiento de la Historia de una manera entretenida, demuestra y reafirma la importancia del vestido como lenguaje y documento histórico de importancia primordial. Para las personas implicadas en la celebración de la localidad de Macharaviaya (Málaga, España) que conmemora la Independencia de EEUU (1776) y la Batalla de Pensacola (1781), se ha impartido un taller seminario de recreación histórica de vestuario femenino de la década de los 70 del siglo XVIII en la zona de La Florida y La Luisiana, periodo relacionado con el macharatungo Bernardo de Gálvez, figura destacada en la historia de Nueva España y la Independencia de EEUU.

 

ABSTRACT

The cultural richness which is the “historical reenactment” in preserving identity and historical memory, and its use as an educational tool to strengthen the knowledge of History in an entertaining way, demonstrates and reaffirms the importance of costume as language and as prime historical document. For people involved in the celebration of Macharaviaya (Malaga, Spain) which commemorates the US Independence (1776) and the Battle of Pensacola (1781), it has been taught a seminar workshop about historical reenactment on women’s clothing during the 70s of the eighteenth century in the area of La Florida and Louisiana, related with Bernardo de Galvez time, outstanding personality in the history of New Spain and US Independence.

 

PALABRAS CLAVE / KEY WORDS

Bernardo de Gálvez, Vestuario femenino, Recreación histórica, Independecia de EEUU, Macharaviaya

Bernardo de Galvez, Women’s clothing, Historical reenactment, US Independence, Macharaviaya

 

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