2016 US presidential elections: Communication trends and lessons for communicators

Silvia Álvarez Curbelo. Universidad de Puerto Rico (Puerto Rico)

 

RESUMEN

El artículo analiza el protagonismo de las redes sociales como plataforma comunicativa durante la campaña electoral de Estados Unidos, enfatizando en el uso del Twitter por el candidato republicano, Donald Trump y sus portavoces y por la candidata demócrata, Hillary Clinton y sus portavoces. Nos preguntamos si la comunicación electoral a través de estas plataformas contribuye a simplificar los debates, eliminar los matices y obviar la complejidad a favor de enunciados comprimidos, detonantes emocionales y protagonismo de los hashtags. El artículo también se pregunta si estamos ante un momento de inflexión o relevo en la comunicación política a favor de un mayor uso de las redes sociales con lo que ello implica para las percepciones de qué constituye lo real y lo social. La conclusión principal del análisis es que el uso de Twitter realza la comunicación de las emociones, el populismo, el simulacro de la proximidad y de la realidad social y los valores de entretenimiento en la comunicación política.

 

ABSTRACT

The article examines the increasing role of social media in US electoral communications. During the 2016 cycle, the use of Twitter by one of the main candidates, Donald Trump as its platform of choice, has modified public conversation, including media coverage and analysis. Although Twitter can be seen as a convenient tool to attract younger generations such as millennials into the political process, it can also limit political debate. The 140-characters Twitter parameter fosters over-simplification of complex issues and emotional enunciations in lieu of more informed and rationalized debates. US elections have global repercussions and also are trend-setters in both technological and discursive sense. As such, this article ponders if this election cycle in the US constitutes a breakthrough moment for political communication world-wide. The article main conclusion is that the use of Twitter caters to emotional communication, discursive populism, to entertainment values and the exaltation of simulacra as substitute for «the social» and «the real»

 

PALABRAS CLAVE / KEY WORDS

Elecciones presidenciales en Estados Unidos, Twitter, Espectacularización, Populismo comunicativo, Análisis emocional

2016 US Presidential Elections, Twitter, Entertainment values, Emotional responses, Populism

 

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