Transnacionalidad y documental a través del Atlántico: perspectivas desde los cines en español
Transnationalism and Documentary Across the Atlantic: Perspectives from Hispanic Cinemas
Dra. María Luisa Ortega. Universidad Autónoma de Madrid (España)
RESUMEN
A partir de los marcos teóricos formulados por los estudios cinematográficos contemporáneos sobre lo transnacional, el artículo propone una proyección del concepto a la historia de encuentros, flujos y redes que conectaron discursos y prácticas documentales a un lado y otro del Atlántico. Esboza una cartografía de agentes (festivales, cineclubs, crítica, etcétera), entendidos como zonas de contacto, que permiten iluminar la dimensión transnacional de las actuales prácticas documentales en español como renovación de dinámicas del pasado.
ABSTRACT
Taking as starting point the theoretical framework on transnationalism formulated by contemporary cinema studies, this paper attempts to project the concept onto the history of encounters, fluxes and networks that have linked documentary practices and discourses across the Atlantic. It sketches a cartography of agents (film festivals, film societies, criticism, etc.), which are considered as contact zones, in order to cast light on the transnational dimensions of present-day documentary in Spanish as a makeover of past dynamics.
PALABRAS CLAVE / KEY WORDS
Transnacionalidad, cine documental, documental latinoamericano, documental español
Transnationalism, documentary film, Latin American documentary, Spanish documentary